Fotbalista není kulturista ani atlet

V letošní sezóně se realizační tým mužů rozrostl o dalšího člena, kondičního trenéra. Jmenuje se Jiří Souček, profesí osobní trenér a výživový poradce, ale také bývalý hráč. Proč fotbalista nepotřebuje svaly jako kulturista, nebo jaké novinky v tréninku čekají hráče na jaře, se dozvíme v následujícím rozhovoru.

Letos jsi rozšířil realizační tým áčka. Jak vlastně vznikla nová koncepce tréninků mužů, zaměřených na kondici?

S nabídkou přišel hlavní trenér Miloš Exnar. Pokud se nepletu, sami kluci si o vzájemnou spolupráci týmu se mnou řekli. Pro mě osobně to byla velmi příjemná a potěšující nabídka. Furt mě to jistým způsobem k fotbalu táhne. Fotbal tvořil velkou část mého dosavadního života a s většinou jaroměřských kluků se znám. Jsem opravdu rád, že vzájemná spolupráce dopadla.

Čím začala?

Vše se vzalo od počátku. Nejprve se udělala všem hráčům diagnostika pohybového aparátu. Ta slouží ke zjištění celkového stavu klienta. Jinými slovy něco, jako když napíchnete auto na diagnostiku, a zjistíte o něm vše.


 Jiří Souček (* 1994)

Sport od malička tvoří velkou část jeho života. Od hokeje, atletiky, přes milovaný fotbal, vedly jeho kroky k fitness. Čímž se mu koníček stal prací. Primárně se zaměřuje na redukci hmotnosti a nápravu pohybového aparátu.

Následně se probírala správná pohybová příprava. Ať před tréninkem, zápasem, nebo jiným výkonem. Od rollování, zahřátí, aktivačních a rotačních cviků, mobility, po kompenzační cvičení. Ale i to, co dělat potom, po aktivitě, jak správně regenerovat, a tak dále. Nestačilo to jen jednou ukázat, podstatné pro mě bylo, aby se to pro hráče stalo jejich přirozeností, ne chvilkovou záležitostí.

U fotbalistů hrozí, že větší svaly přinesou menší výkon. Kulturista pravděpodobně nepodá na trávníku stejný výkon jako atlet.

Bezpochyby ne. Jelikož má na sobě kilogramy svalové hmoty. Atletovi (fotbalistovi) by byla podobná postava k ničemu. Proto tréninková jednotka pro kulturistu bude diametrálně odlišná od silového tréninku pro atleta.

Dá se říct, na které svaly se při trénincích zaměřujete a proč?

Nezaměřujeme se na jednotlivé svaly, nýbrž na celé tělo. Ano, spodní partie je u fotbalu primárně vytížena. Nesmíme však zapomínat, že musí být silné celé tělo! Od kořenů ke koruně! Proto jsou tréninky cíleny na posílení celého těla a zlepšení fyzické kondice. Ve správném poměru a periodizaci, aby se z atleta nestal kulturista a obráceně.

fitness příprava, 28.9.21, foto: Václav Mlejnek Jiří Souček při názorné ukázce.

Trenér chválí osobní zlepšení například u Daniela Valáška. Je tréninkový plán výhradně individuální?

Valda je poctivý dříč, spolupráce s ním mě ohromně baví. Známe se už dlouhou dobu a máme velmi přátelské vztahy, něco jsme spolu nahráli i na trávníku, dokonce jsme dříve měli stejného zaměstnavatele. Valda mě oslovil s tím, že by chtěl nabrat svalovou hmotu a celkově zesílit. Začali jsme řešit jeho stravovací návyky a on začal docházet na individuální lekce. Trénink byl složen z prvků komplexně silových cviků, samozřejmě včetně zlepšení jeho fotbalových dovedností. Aby nedocházelo ke ztrátě jeho předností, ale naopak k jeho zlepšení, viz předchozí otázka (nežádoucí proměna fotbalisty na kulturistou). Naše spolupráce tedy začala o dost dříve, než jsem byl osloven hlavním trenérem Milošem Exnarem.

Trénink mužů je veden skupinově. Se spoustou hráčů jsem však už navázal individuální spolupráci, ať už se jedná o jejich stravovací návyky, individuální trénink, či nápravu pohybového aparátu.

Jaké další konkrétní výsledky tréninky přinesly?

Prozatím je brzy mluvit o nějakých velkých výsledcích. Vše si pomalu sedá. Nicméně, když si poskládáme malé kousky z celé skládačky, tak můžeme mluvit o tom, že už se výsledky dostavují. Hráči sami říkají, že se jim volněji běhá, mají větší rozsahy pohybů, cítí se lépe, silněji. Jak jsem ale řekl, vše je v počátku. Podstatné je, že hráči mají chuť na sobě pracovat a zlepšovat se. Věřím, že tu dokážeme velké věci.

fitness příprava, 28.9.21, foto: Václav Mlejnek Zdeněk Kocourek si chystá cvik s posilovací gumou

Bude kondiční trénink pokračovat i přes zimní přestávku?

Přes zimní přestávku mají hráči volno. Avšak spousta z nich chodí do posilovny, běhá, či jiným způsobem na sobě pracuje. Začátek jarní přípravy bude více silový, tréninky budou složeny z komplexně silových cviků. Postupně se bude mírně ubírat silová část a více se zaměříme na dynamiku, rychlost, výbušnost. Souběžně budou probíhat tréninkové jednotky s hlavním trenérem, které budou primárně cílit na fotbalové dovednosti a fyzickou kondici.

Máš další plány? Na co se mohou naši fotbalisté těšit?

Chci klukům i týmu jako celku předat jen to nejlepší. Proto jsem oslovil jednoho z nejlepších silově kondičních trenérů v České republice a spoluzakladatele a majitele firmy TopAtlet Jiřího Kilingra. Pod svými křídly má třeba Davida Dvořáka (UFC). Jsem s ním průběžně v kontaktu, diskutujeme program, který mám pro hráče připravený. Do jara vyladíme případné nedostatky, abych mohl týmu přinést jen to nejlepší!

fitness příprava, 28.9.21, foto: Václav Mlejnek Fitness příprava týmu před zápasem. Foto 3x: Václav Mlejnek.

Friday the 21st.
Template © socoolapps | free joomla 2.5 templates - All rights reserved.